Γιώργος Κερτσόπουλος και η «Αισθητική Κερτσόπουλου»

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ο Γιώργος Κερτσόπουλος (1952 – ) είναι Ελληνοκαναδός σολίστ και καθηγητής της κλασικής και φλαμένκο κιθάρας, συνθέτης, ερευνητής της Mουσικής και της Aκουστικής, συγγραφέας, εφευρέτης, και κατασκευαστής μουσικών οργάνων και χορδών.
   Γεννήθηκε στην Αθήνα στις 20 Μαΐου του 1952. Η δευτεροβάθμια εκπαίδευσή του έλαβε χώρα και ολοκληρώθηκε στο Μοντρεάλ του Καναδά, οπότε και επέστρεψε στην Ελλάδα. Τον Ιανουάριο του 1975 ολοκλήρωσε τις μουσικές του σπουδές στο Εθνικό Ωδείο υπό τον κορυφαίο Έλληνα συνθέτη, καθηγητή και σολίστ Δημήτρη Φάμπα, λαμβάνοντας το Δίπλωμά του με βραβείο Α” παμψηφεί.
   Οι τετραδεκαετείς θεωρητικές και εφαρμοσμένες μελέτες του Γιώργου Κερτσόπουλου στη Μουσική, την Ακουστική και της κατασκευή μουσικών οργάνων και χορδών, καθώς και οι καινοτομικές του προσεγγίσεις στην αναβίωση της ερμηνευτικής, κατασκευαστικής και χορδιστικής μορφολογίας της κιθάρας κατά τους τελευταίους επτά αιώνες συνιστούν την Αισθητική Κερτσόπουλου, η οποία συμπεριλαμβάνει τους διαφορετικούς αυτούς ιστορικούς τύπους οργάνων και κουρδισμάτων, την ανάπτυξη νέων χορδικών υλικών, μικροφωνικών στοιχείων, και πλήθος μουσικών συνθέσεων.
«Η ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΗ ΠΡΟΟΔΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΗΣ ΚΙΘΑΡΑΣ»
Προάγγελο της Αισθητικής Κερτσόπουλου αποτελούν οι έρευνες του στο θεωρητικό και εφαρμοσμένο υπόβαθρο της κατασκευής των μουσικών οργάνων και ειδικότερα της κιθάρας, και οι οποίες πρωτοδημοσιεύτηκαν στη σπουδή του “Η γεωμετρική πρόοδος και το μαθηματικό μοντέλο της κλασικής κιθάρας”, και που πρωτοπαρουσίαστηκε στο MUSIKMESSE του 1983 στη Φρανκφούρτη. Παράλληλη ήταν και η δημοσίευση της σπουδής αυτής από περιοδικό Τύπο εξειδικευμένο στον Ήχο και τη Μουσική. Μεταξύ άλλων, στα ελληνικά από το Ήχος & Hi-Fi (Νοέμβριος ’82, τ. 116), όπως επίσης στα Γερμανικά και τα Αγγλικά από το διεθνές περιοδικό Das Musikinstrument (Ιούνιος και Σεπτέμβριος 1984, τ. 6 & 9 αντίστοιχα) στη Γερμανία, και υπό τους τίτλους «Die Natur de Guitarre» και «The Physics of the Guitar» αντίστοιχα.
Το Φεβρουάριο του 1983 ο Γιώργος Κερτσόπουλος προσκεκλημένος στη Μεγάλη Βρετανία από το περιοδικό Guitar, παρουσιάζει στο London Guitar Studio, τη “Γεωμετρική πρόοδο και το μαθηματικό μοντέλο της κλασικής κιθάρας” σε κοινό αποτελούμενο από Βρετανούς μουσικούς και οργανοποιούς. Αφιέρωμα στην παρουσίαση δημοσιεύει το περιοδικό στα τεύχη Απριλίου και Ιουνίου του ίδιου έτους.

   Τον ίδιο μήνα ο Γ. Κερτσόπουλος παρουσιάζει τη σπουδή του και παραδίδει σεμινάριο στο “London College of Furniture”.

«Η γεωμετρική πρόοδος και το μαθηματικό μοντέλο της κλασικής κιθάρας», απάντησε την ευρεία αποδοχή του κλάδου της παγκόσμιας οργανοποιίας ενώ αξιολογήθηκε από τον Οίκο Ραμίρεθ ως τεκμήριο κρίσιμο στη μετεξέλιξη της κατασκευής της κλασικής κιθάρας.

«The work realized by Μr. Kertsopoulos on the mathematical configurations of the guitar’s outline deserves all my respect and admiration not only from its scientific approach but also from the fact that it is a serious study enlightening all these delicate details found on the form of the instrument not defined sufficiently by tradition.
With my felicitations, signed
Madrid, April 8 1983»
Μετάφραση:
«Το έργο που πραγματοποιήθηκε από τον κύριο Κερτσόπουλο επάνω στους μαθηματικούς μετασχηματισμούς του σχεδιαγραφήματος της κιθάρας, αξίζει όλο το σεβασμό και τον θαυμασμό μου, όχι μόνο λόγω της επιστημονικής του προσέγγισης, αλλά και του γεγονότος ότι αποτελεί μία σοβαρή σπουδή η οποία φωτίζει όλες εκείνες τις ευαίσθητες λεπτομέρειες που απαντώνται στη φόρμα του οργάνου, και οι οποίες δεν είχαν σαφώς έως τώρα καθοριστεί από την παράδοση.
Με τις ευχές μου, ο υπογράφων
Χοσέ Ραμίεθ ΙΙΙ
Μαδρίτη, 8 Απριλίου 1983»

«ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΣΥΝΘΕΤΟΥ ΗΧΟΥ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΟ»

Στις 29 Δεκεμβρίου του 1982, κατά τις ηχογραφήσεις  στα στούντιο της Columbia του δίσκου του Νίκου Μαμαγκάκη «Ερωτική μουσική για σόλο κιθάρα» στον οποίο ο Γιώργος Κερτσόπουλος συμμετέχει ως σολίστ, λαμβάνει χώρα το εξής αξιοσημείωτο περιστατικό και ενδεικτικό προανάκρουσμα ενός από τα ιδιαίτερα ηχητικά γνωρίσματα των κατασκευών και της Αισθητικής Κερτσόπουλου.
   Σε κάποιο σημείο της ηχογράφησης των μερών του σολίστ Κερτσόπουλου, ο ηχολήπτης Στέλιος Γιαννακόπουλος διακόπτει την εγγραφή επισημαίνοντας κάποιον ασυνήθιστο ήχο που λάμβαναν τα μικρόφωνα της κιθάρας. Αφότου η πηγή του ήχου αυτού αναζητήθηκε, τελικά διαπιστώθηκε πως δεν ήτανε άλλος από τον καρδιακό παλμό του  Κερτσόπουλου, και ο οποίος διαπερνούσε το σκάφος του οργάνου ενισχυμένος, και συνελαμβάνετο από τα δύο Neumann U 47 FET τοποθετημένα σε απόσταση 20 εκατοστών από το όργανο. Το φαινόμενο οφείλετο καθαρά στην κατασκευή της συγκεκριμένης κιθάρας με βάση την «Γεωμετρική πρόοδο και το μαθηματικό μοντέλο της κιθάρας». Το αξιοσημείωτο περιστατικό υπήρξε αφορμή για ανεπτυγμένη εξερεύνηση του ακουστικού αυτού φαινομένου, και η οποία πραγματοποιήθηκε από τους (σήμερα) καθηγητές του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, Γεώργιο Παπανικολάου και Γεώργιο Μπάμνιο (τότε φοιτών) σε  συνεργασία με τον Γ. Κερτσόπουλο, στον ανηχοϊκό θάλαμο και τα ερευνητικά εργαστήρια του ιδρύματος. Αντικείμενο της έρευνας αποτελούσε η “Ανάλυση του σύνθετου ήχου σε σχέση με το ανθρώπινο αισθητήριο”, έρευνα και την οποία ο Κερτσόπουλος επεξέτεινε σε όλα τα επόμενα χρόνια για να συναποτελέσει μαζί με τη «Γεωμετρική πρόοδο και το μαθηματικό μοντέλο της κιθάρας», τη βάση για το όλο σώμα της Αισθητικής Κερτσόπουλου. Η έρευνα Κερτσόπουλου-Παπανικολάου αποτέλεσε ακολούθως και την πρώτη ύλη της πτυχιακής εργασίας του Γ. Μπάμνιου με τίτλο “Διερεύνηση Ακουστικών Ιδιοτήτων Εγχόρδου Οργάνου” (1984).
Κατοχύρωση σπουδής
Στις 15 Φεβρουαρίου του 1984, το Υπουργείο Έρευνας και Τεχνολογίας κατοχυρώνει στον Γιώργο Κερτσόπουλο το υπ. αρ. 73298 Δίπλωμα Ευρεσιτεχνίας για τη σπουδή του “Οι μαθηματικές αναλογίες και το γεωμετρικό οικοδόμημα της κλασσικής κιθάρας”.
Τον Ιούνιο του 1984 ομοίως του κατοχυρώνεται το υπ. αρ. 73951 Δίπλωμα Ευρεσιτεχνίας για τη μελέτη του “Νέος συγχρονισμός των επιπέδων: Μάνικου, ταστιέρας, καπακιού και του ύψους του καβαλάρη της κιθάρας (τύπου κλασσικής κατά βάση, κατ’ επέκταση όλων των τύπων)”.
   Στις μέρες μας, και ήδη από τον Ιούνιο 2005, το Ευρωπαϊκό Κέντρο Αναδιανομής Καινοτομίας (Enterprise Europe Network), σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης, έχει αναρτημένο στο πανευρωπαϊκό του δίκτυο σχετική ανακοίνωση σχετική με τις εφευρέσεις του Γ. Κερτσόπουλου.
ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΚΕΡΤΣΟΠΟΥΛΟΥ
Φυσική εξέλιξη και τελειοποίηση της «Γεωμετρικής προόδου και του μαθηματικού μοντέλου της κιθάρας» αποτελεί εδώ και δυο δεκαετίες η Αισθητική Κερτσόπουλου. Σ” αυτήν περιλαμβάνεται ο όγκος του πολυδεκαετούς ερευνητικού και κατασκευαστικού του πονήματος επάνω στην αναγέννηση των διαφορετικών μορφών της κιθάρας, των χορδών και των χορδισμάτων της, όπως εκείνα απαντώνται τους τελευταίους επτά αιώνες. Το έργο αυτό αναλύεται σε πλήθος κατασκευών και εφευρέσεων επάνω στο όργανο της κιθάρας· μεταξύ αυτών απαντώνται συμπαθητικά συνηχητικά συστήματα και φόρμες· πρόσθετες ακουστικές οπές, επιφάνειες και υλικά· κινητά ή μη πνευστικά πεντάλ· νέα χορδικά υλικα (μεταλλονάυλον, μεταλλόνημα)· μεικτά ή διαφοροποιημένα χορδίσματα. Ενδεικτικά:

- Παραλληλόγραμμη κιθάρα, κινητού πεντάλ πλάτης, μεταβλητής χροιάς (Αθήνα, 1996)
- Κιθάρα σκαφτής ταστιέρας, με οπίσθιο αφαιρούμενο πεντάλ και μηχανισμό αλλαγής τάσης χορδών (Αθήνα, 1984)
- Guitarra Battente, 18χορδης μέγιστης χωρητικότητας (6 τριπλές χορδές), μεικτού χορδίσματος:

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=h5j2PKI517A&w=420&h=315]

- Τριπλο/διπλο/μονόχορδη κιθάρα (πρώτη κατασκευη: Μόντρεαλ, 1978 – Ανακατασκευή: Αθήνα, 2003):
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=n5QK1SOyLYM&w=420&h=315]
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=JOt4a_FXmo8&w=420&h=315]
- Ζευγόλαιμη οκταβική κιθάρα, κινητού pedal πλάτης (Αθήνα, 1996):

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=7wKiAqLfXbk&w=420&h=315]
- Χορδές από νάυλον, μεταλλονάυλον και μεταλλόνημα, με δυνατότητα μικροκουρδίσματος και μεταβολή χροιάς:
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=FrDAzTQ9Qa8&w=420&h=315]
Αποδοχή
- Στις 4 Φεβρουαρίου του 1994, η εκπομπή “Πρωινό Παράθυρο” του τηλεοπτικού καναλιού MEGA κάλυψε την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση της Αισθητικής Κερτσόπουλου, και η οποία πραγματοποιήθηκε στο ωδείο «Ρωμανός ο Μελωδός».
– Στις 6 Μαρτίου του 1994, το ένθετο «Έψιλον» (τ. 152) της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας δημοσιεύει τετρασέλιδο αφιέρωμα στην Αισθητική Κερτσόπουλου.
- Το σύγγραμμα “Μουσική Ακουστική” (Υπηρεσία Δημοσιευμάτων Α.Π.Θ., 1991) του Χαράλαμπου Χ.Σπυρίδη, διευθυντή του Εργαστηρίου Μουσικής Ακουστικής Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών,  παραθέτει σχέδιο και επεξηγηματική αναφορά (σελ. 274-275) από τη “Φυσική της κιθάρας” του Γιώργου Κερτσόπουλου.
– Η Αισθητική Κερτσόπουλου αποτελεί αντικείμενο μουσικολογικής μελέτης σε άρθρο της Διονυσίας Μπλαζάκη, της 10ης Μαΐου 2007. Η Μπλαζάκη είναι καθηγήτρια Μουσικής και υποψήφια διδάκτωρ Μουσικολογίας στον τομέα Αισθητική της Μουσικής.

- Στη μεταπτυχιακή διατριβή του δασολόγου Γεώργιου Κ. Κοσμίδη στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με θέμα την “Καταλληλότητα διαφόρων ειδών ξύλου στην κατασκευή εγχόρδων μουσικών οργάνων με έμφαση στην κατασκευή της κιθάρας” (2008), συναξιοποιούνται έγγραφες και οπτικές πηγές από την εργασία «Ενδόν της κιθάρας» του Κερτσόπουλου, όπως η εργασία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Ήχος & Hi Fi το Νοέμβριο του 1982.
– Σημειώσεις του Γ. Κερτσόπουλου για την Αισθητική Κερτσόπουλου βρίσκονται δημοσιευμένες σε συνέχειες στην ιστοσελίδα του Guitar International, διαδικτυακού περιοδικού συνεργαζόμενου με το έντυπο Guitar Magazine.
- Το αμερικάνικο διαδικτυακό περιοδικό The Contrapuntist έχει αφιερώσει ανάρτησή του στην Αισθητική Κερτσόπουλου και στις μελέτες αυτού.
– Το λήμμα “Κερτσόπουλος Γιώργος” απαντάται στο εξάτομο έργο του Τάκη Καλογερόπουλου Το Λεξικό της Ελληνικής Μουσικής, (Εκδ. Γιαλλελής, 1998, Τ. 3 Καν-Μαν, σελ. 155, ISBN 960-7555-06-6).
«Είναι μια πρωτοποριακή, μοναδική στο είδος της μουσική πρόταση από τον κιθαρίστα, ερευνητή και κατασκευαστή κιθάρας Γιώργο Κερτσόπουλο, σχετικά με την αναβίωση των ιστορικών τύπων του οργάνου. Οι χορδές νέας τεχνολογίας που προτείνει δίνουν στη σημερινή κιθάρα ένα εύρος ηχοχρωμάτων και τονικών συνδυασμών, που αυτή τη στιγμή δεν διαθέτει. Δίνει τη δυνατότητα να εφαρμοστούν διπλές και τριπλές σειρές χορδών, σαν το λαούτο ή το μαντολίνο, τεχνική παιξίματος που η κιθάρα είχε για πάνω από δύο αιώνες στην ιστορία της. Τέλος, εμπεριέχει πρωτότυπες νέες κατασκευές όπως η «παραλληλόγραμμη κιθάρα πεντάλ», που θα παρουσιάσω στη συναυλία. Εμπλουτίζω, λοιπόν, τον ήχο μου με σαφείς αναφορές παλαιότερων κιθαριστικών βιωμάτων, αλλά και με νέα δεδομένα. Στο Γιώργο Κερτσόπουλο θαυμάζω τη βαθιά, τεκμηριωμένη κι άγρυπνη γνώση και κρίση. Την ταπεινότητα και την παιδαγωγική ευαισθησία. Του οφείλω πολλά».

Η σολίστ και συνθέτις Σμαρώ Γρηγοριάδου σε ερώτηση  του Γιώργου Βιδάλη επάνω στην Αισθητική Κερτσόπουλου, στο άρθρο του «Να επανεφεύρουμε την κιθάρα» που δημοσιεύτηκε στην Ελευθεροτυπία της 6ης Φεβρουαρίου του 2009.
H Αισθητική Κερτσόπουλου ζωντανά
   Στο  διάστημα 07-14 Ιουλίου του 1997, ο Γ. Κερτσόπουλος, προσκεκλημένος του 4ου Διεθνούς Συνεδρίου – Φεστιβάλ Κιθάρας στην Κέρκυρα, παρέδωσε σεμινάριο με θέμα την Αισθητική Κερτσόπουλου.
   Στα διαστήματα 21-23 και 29-30 Νοεμβρίου του 1997, ο Γιώργος Κερτσόπουλος και η Διονυσία Μπλαζάκη συμμετέχοντες στο Διεθνές Φεστιβάλ Κιθάρας «Κιθάρας Ωδή» που πραγματοποιήθηκε στο δήμο Αγίων Αναργύρων, παραδίδουν σεμινάρια και ρεσιτάλ, με την παράλληλη παρουσία στο Εκθετήριο οργάνων και χορδών κατασκευής Κερτσόπουλου.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Fqanm1O3grE&w=420&h=315]
   Από τις 15 έως τις 31 Οκτωβρίου του 2004, ο Γ. Κερτσόπουλος εκπροσώπησε την Ελλάδα στο ευρωπαϊκό φεστιβάλ «European Cultural Heritage» που διεξήχθη στην Αθήνα, παραδίδοντας σεμινάριο και ρεσιτάλ, με παράλληλη συμμετοχή στην Έκθεση με ιδιόχειρά του όργανα και χορδές.
   Στις 20 Απριλίου του 2008 ως προσκεκλημένος του «Muzart Festival» παραδίδει ρεσιτάλ στο Helexpo Palace.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=PPzMaIRUC_4&w=420&h=315]
   Στις 09 Οκτωβρίου του 2009, προσκεκλημένος ως σολίστ, συνθέτης και συγγραφέας στο 3ο Επιστημονικό Συμπόσιο της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών που διεξήχθη στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, πραγματοποίησε ομιλία στο τέλος της εναρκτήριας τελετής, με θέμα “Μαθηματικά και Μουσική”· ακολούθως παρέδωσε ρεσιτάλ.
   Το στοιχείο εκείνο που χαρακτηρίζει την αισθητική προσέγγιση στην κιθαριστική ερμηνεία του Γιώργου Κερτσόπουλου πέραν της ακαδημαϊκής κατάκτησης, είναι η αυστηρά συνεπής σπουδή του στην ιστορική μορφολογία του οργάνου και του ρεπερτορίου του. Στις εμφανίσεις του ερμηνεύει μέσω των ιδιόχειρων οργάνων του, καρπών πολυδεκαετούς έρευνας, με τα οποία προσεγγίζει πιστότερα την ερμηνεία σε ιστορικό και αισθητικό επίπεδο, συντονισμένος στην αλληλένδετη σχέση του χαρακτήρα του κάθε δεδομένου οργάνου με την κάθε δεδομένη μουσική σύνθεση. Στη συνολική τετραδεκαετή δραστηριότητά του ως σολίστ της κλασικής και φλαμένκο κιθάρας έχει πραγματοποιήσει ρεσιτάλ σε Ελλάδα, Ευρώπη, Η.Π.Α. και Kαναδά.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=RnnSpcGv1os&w=420&h=315]
- Το 1972, σε ηλικία είκοσι ετών, και τρία χρόνια προ της απόκτησης του διπλώματός του, ο Γιώργος Κερτσόπουλος κατακτά το Α” βραβείο στον 7o Διεθνή Διαγωνισμό Κιθάρας που διεξήγαγε η Accademia della Chitarra Classica στο Μιλάνο. Ο ελληνικός τύπος της εποχής αναφέρει σχετικά:
   «Ο κιθαριστής Γ. Κερτσόπουλος, γνωστός στο Αθηναϊκό κοινό από τις συναυλίες της Σχολής Δ. Φάμπα (Εθν. Ωδείο), έλαβε μέρος στον 7ο διεθνή διαγωνισμό του Μιλάνου στις 24 και 25 Ιουνίου και επρώτευσε μεταξύ 55 διαγωνιζομένων από πολλές χώρες. Έλαβε το πρώτο βραβείο και τιμητικό δίπλωμα κιθαριστού σε περγαμηνή, μία κλασική κιθάρα και άλλα δώρα.»
Η ΒΡΑΔΥΝΗ, Τρίτη, 27 Ιουνίου 1972
- Το 1978, τρία χρόνια από της απόκτησης του διπλώματός του, ο Γ. Κερτσόπουλος διατελεί μέλος της Φιλαρμονικής Ορχήστρας της Νέας Υόρκης ως σολίστ.
«Μορφές και Χορδές«
   Στις 7 Φεβρουαρίου του 2009, στο πλαίσιο των πολιτιστικών στόχων του Μουσείου Οργάνων Φοίβου Ανωγειανάκη, πραγματοποιείται στο Μουσείο Μπενάκη, (κτήριο Πειραιώς), αφιέρωμα στην ιστορία και την παράδοση της κλασσικής κιθάρας με τίτλο “Μορφές και χορδές”, το οποίο τελούσε υπό τη γενική επιμέλεια της Διονυσίας Μπλαζάκη. Στην εκδήλωση αποδόθηκε τιμητικό αφιέρωμα στην επίσημη προσκεκλημένη, Amalia Ramirez, και το οποίο ακολούθησαν διαδοχικά ρεσιτάλ του Γιώργου Κερτσόπουλου και της Σμαρώς Γρηγοριάδου, ερμηνεύοντας με διάφορους ιστορικούς τύπους κιθαρών κατασκευής «Κερτσόπουλου». Η Amalia Ramirez, κόρη του Jose Ramirez ΙΙΙ και διευθύντρια του κατασκευαστικού οίκου Guitarras Ramirez, επεσήμανε πως το καθαυτό αντικείμενο της εκδήλωσης συνέπιπτε με την 26η επέτειο της παρουσίασης στη Φρανκφούρτη του “Μαθηματικού μοντέλου της κιθάρας” από το Γιώργο Κερτσόπουλο.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=i6kyPurQeyQ&w=420&h=315]

ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ

Aesthetics
   Το 1999 κυκλοφόρησε από τη δισκογραφική εταιρία Πλίνθος ο προσωπικός δίσκος του Γιώργου Κερτσόπουλου «Aesthetics» με τη σύμπραξη της σολίστ Διονυσίας Μπλαζάκη. Στο έργο αυτό παρουσιάζονται πρωτότυπες μονογραφές καθώς και διασκευές σε J. S. Bach, G. Sanz, F. Tarrega, A. de Mudarra, Sabicas και J. Dowland. Η ηχογράφηση βασίστηκε αποκλειστικά στο πνεύμα και τη σύσταση της Αισθητικής Κερτσόπουλου, τόσο στην ακαδημαϊκή όσο και στην πειραματική προσέγγιση στην εκτέλεση, κατά την οποία αξιοποιούνται πεντάλ και πολλαπλόχορδες κιθάρες σε βαθιά, υψηλά, συμβατικά καθώς και μικτά χορδίσματα.   Ο υπότιτλος «Sense and feel the colours of sound in guitar’s history», καθώς και οι περιγραφές των συνθέσεων είναι χαρακτηριστικά των στόχων του  εγχειρήματος, καθώς και του μουσικολογικού του υποβάθρου. Μεταξύ αυτών (σε μετάφραση):
2. «When time stops at… «Greensleeves» (Ανώνυμο)«:
[Ντουέτο ενορχηστρωμένο από το Γ. Κερτσόπουλο και εκτελεσμένο σε υψίφωνη κιθάρα κουρδισμένη μια οκτάβα υψηλότερα και σε χαμηλόφωνη πεντάλ κιθάρα κουρδισμένη ένα τόνο χαμηλότερα, όπου ΜΙ=ΡΕ]
10. «Gigue«:
[Η Σουίτα {σημ. συντ.: J. S. Bach, BWV 995} εκτελείται σε Σολ μινόρε σε σόλο πεντάλ κιθάρα κουρδισμένη μια τρίτη μικρή υψηλότερα όπου ΜΙ=ΣΟΛ, μια μεταγραφή από το Γ. Κερτσόπουλο με διανθιστικές προσθήκες και χρήση πεντάλ]
12. «Fantasia» (Alonso de Mudarra):
[Σόλο υψίφωνη κιθάρα όπου ΜΙ=ΝΤΟ#]
16. «Hidden Dreams» (Διονυσία Μπλαζάκη):
[Σόλο πεντάλ κιθάρα κουρδισμένη υψηλότερα, όπου ΜΙ=ΝΤΟ#]

Ο Τύπος καλωσόρισε το «Aesthetics» με ενθουσιασμό:

«Mοναδικής αξίας δισκογράφημα και απολύτως απαραίτητο. Ας μου επιτραπεί να δώσω τα θερμά μου συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές.»
«Επιμελημένη έκδοση, αναλυτικό το δίγλωσσο (ελληνικά και αγγλικά) δίγλωσσο ένθετο, εμφανής και η προσωπική σπουδή του μουσικού στην κιθάρα.»
Πέτρος Δραγουμάνος, Νίκος Ζέρβας, Δίφωνο Νοεμβρίου 2000

«Μια κιθάρα μπορεί να ακουστεί διαφορετική σε χροιά, ένταση, χαρακτήρα και κούρδισμα μέσα από τις χορδές που επίσης ανακάλυψε ο Γιώργος Κερτσόπουλος και κατασκεύασε από νέα υλικά. Μία γεύση για το τι εστί κιθάρα, μέσα από το πνεύμα και τις εφευρέσεις του Γιώργου Κερτσόπουλου, παίρνουμε από το CD που κυκλοφόρησε πρόσφατα με τίτλο «Aesthetics». Μια πανδαισία κιθαριστικών ηχοχρωμάτων, που ξεπερνά κάθε φαντασία και καθηλώνει τόσο τον απαιτητικό ακροατή όσο και τον πλέον αμύητο».

Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου 2000, ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ, στήλη «Πρόσωπο»,
από το άρθρο της Δέσποινας Σαββοπούλου “Γιώργος Κερτσόπουλος – Επαναστάσεις με πεντάλ και με χορδές”
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=slV55ixSFv4&w=420&h=315]
“Τρία κοντσέρτι”
   Το ίδιο έτος κυκλοφόρησε CD με τρία κοντσέρτα του Γ. Κερτσόπουλου, με τον τίτλο “3 Concertos by Yorgos Kertsopoulos”. Το έργο αρθρώνεται στο πενταμερές «Ηρωικό Ελληνικό κοντσέρτο για την ειρήνη και την ελευθερία για κιθάρα και συμφωνική ορχήστρα«, στο τριμερές «Ελληνικό κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα» και στο τετραμερές «Κοντσέρτο Latino για κιθάρα και ορχήστρα».

«Περιήγηση»
   Στις 30 Οκτωβρίου του 2001 πραγματοποιήθηκε η ηχογράφηση του δεύτερου μέρους από την “Περιήγηση”, έργου του Κερτσόπουλου για τρεις κλασσικές κιθάρες και ορχήστρα βασισμένο στο «Recuerdos de la Alhambra» του Francisco Tarrega. Η παραγωγή, παρθενική του είδους της στην ελληνική δισκογραφία, έλαβε χώρα στα στούντιο της Ελληνικής Ραδιοφωνίας με τη σύμπραξη της Ορχήστρας Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Γιώργου Δεσποτίδη και με σολίστ τους Γιώργο Κερτσόπουλο, Διονυσία Μπλαζάκη και Σμαρώ Γρηγοριάδου. Το έργο αυτό είναι το δεύτερο μιας τριμερούς συνθετικής ενότητας του Γ. Κερτσόπουλου, με πρώτο μέρος του το «Romance Anonimo» (το γνωστό «Spanish Romance», ανωνύμου συνθέτη) και τρίτο μέρος του το Asturias του Isaac Albeniz (το πρελούδιο του «Chants d’Espagne«). Με την ορχήστρα της ΕΡΤ ο Κερτσόπουλος συνέπραξε με τις ιδιότητες του συνθέτη, του σολίστ, καθώς και του δημιουργού των τριών σόλο οργάνων και των χορδών τους.
 «Οι τρεις κιθαριστές δέθηκαν απόλυτα με τους μουσικούς της ορχήστρας, οι οποίοι υποβλήθηκαν από το άκουσμα. Ο Γιώργος Κερτσόπουλος ως συνθέτης έχει μια ιδιαίτερη ευαισθησία που συνδυάζει την πνευματική και ψυχική λειτουργία. Οι «Αισθητικές Κερτσόπουλου» ηχογραφήθηκαν σε παγκόσμια πρώτη και αυτό είναι μια αναμφισβήτητη πρωτιά για την ορχήστρα. Οι «Αισθητικές» του Γιώργου Κερτσόπουλου είναι μια πρωτοποριακή μέθοδος που πρέπει να αξιοποιηθεί. Πάνε ένα βήμα μπροστά την αισθητική, όχι μόνο της λειτουργίας ενό οργάνου και ενός έργου, αλλά και της ίδιας της μουσικής»

30/10/2001, Γιώργος Δεσποτίδης, ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ, στήλη «Εντέχνως», ολοσέλιδο αφιέρωμα της Δέσποινας Σαββοπούλου με τίτλο «Ο Ε.Τ. στην ηχογράφηση του έργου του Γ. Κερτσόπουλου» και υπότιτλο «Μελωδική «Περιήγηση με τα σύνολα της ΕΡΤ».
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=cuvQyzJtUGs&w=420&h=315]

Τον επόμενο χρόνο η ίδια συνεργασία συνεχίστηκε στο «Η αγάπη αλλάζει το πεπρωμένο».

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=d89apAgj2oA&w=420&h=315]
Eclipsis
   Τρία έργα του Γιώργου Κερτσόπουλου για ορχήστρα και φωνητικό σύνολο, τα «Δόξα σε σένα Κύριε«, «Έδωσες την ψυχή Σου» και «Πάτερ Ημών«, περιλαμβάνονται στο ρεπερτόριο του Vocal Εnsemble – Voice Orchestra Eclipsis του μαέστρου Ματθαίου Λεγάκη. Τα έργα ερμηνεύτηκαν και ηχογραφήθηκαν σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση από το σύνολο και το μαέστρο στα studios της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, με τη σύμπραξη της Ορχήστρας Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ υπό τον μαέστρο Γιώργο Δεσποτίδη.
“Εμπρόθεσμος Λόγος”
   Το 2005 κυκλοφόρησε το CD του Γιώργου Κερτσόπουλου “Εμπρόθεσμος Λόγος”. Στο έργο ο δημιουργός ερμηνεύει σε στίχους του και εκτελεί σε συνθέσεις του τα φωνητικά και κιθαριστικά μέρη, όπως επίσης και τα μέρη του μπουζουκιού, της φυσαρμόνικας και των κρουστών. Επίσης διασκευάζονται οι “Μακαρισμοί” από το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο και ο “Ψαλμός ΜΓ΄” του Δαυίδ.
Επτά εικόνες της νύχτας
   Το 1981 ο Γιώργος Κερτσόπουλος συμμετέχει με ιδιόχειρη του κιθάρα ως σολίστ στο δίσκο του Νίκου Μαμαγκάκη «Ερωτική μουσική για σόλο κιθάρα», στη σύνθεση Επτά εικόνες της νύχτας. Κατά την ηχογράφηση της σύνθεσης, έλαβε χώρα το περιστατικό που περιγράφεται στην τρίτη ενότητα.
ΣΥΓΓΡΑΦΙΚΟ ΕΡΓΟ

Χωροχρονική Θεωρία
   Ο Γιώργος Κερτσόπουλος είναι ο συγγραφέας του τρίτομου έργου Χωροχρονική Θεωρία, με τον πρώτο, εκδοθέντα, τόμο “Η φιλοσοφία του χωρόχρονου” να φιλοξενείται στην ετήσια Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης, Buchmesse (αίθουσα: 6.1, κιόσκι: E952) τον Οκτώβριο του 2009. Το έργο αποτέλεσε και την επίσημη συμμετοχή του εκδοτικού οίκου στην έκθεση γι” αυτο το έτος, κατά τη διάρκεια της οποίας ο συγγραφέας παρέδωσε συνέντευξη Τύπου. Οι λοιποί τόμοι  “Η Φυσική του Χωρόχρονου” (Β΄) και “Η Μεταφιλοσοφία του Χωρόχρονου” (Γ΄) βρίσκονται στη διαδικασία της έκδοσης. «Η Φιλοσοφία του χωροχρόνου» χωρίζεται στα τρία θεματικά μέρη, Ο Χρόνος, Ο Χώρος και Ο Άνθρωπος, και τα οποία αναπτύσσονται σε δέκα συνολικά κεφάλαια. Το έργο επιμελείται και προλογίζει η Διονυσία Μπλαζάκη.
 «Ένα βιβλίο που μας φέρνει πιο κοντά στην ουσία της ζωής.»
Διονυσία Σαββοπούλου, ΕΠΙΚΑΙΡΑ, τεύχος 30/10/09 – 05/11/09
«Ένα βιβλίο που μας κάνει κοινωνούς σημαντικών εννοιών και ανοίγει τους ορίζοντες της γνώσης και της σκέψης μας.»
Διονυσία Σαββοπούλου, ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ,  4 Ιανουαρίου 2010

Έργα για κιθάρα
Το 1984, ο μουσικός οίκος «Γ. Καχραμάνη» εξέδωσε το βιβλίο του Γιώργου Κερτσόπουλου «Έργα για κιθάρα«, με διασκευές σε Paul Desmond (“Take Five«), Ernesto Lecuona (“Malaguena”) κ.α., καθώς και με προσωπικές του συνθέσεις.
“Seguirias”
Τον Ιούλιο του 1987, στο τεύχος 180 του περιοδικού Guitar International, δημοσιεύτηκε το φλαμένκο έργο του Γιώργου Κερτσόπουλου “Seguirias”.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΕΡΓΟ
   Παράλληλα με το συγγραφικό και μουσικό του έργο, ο Γ. Κερτσόπουλος, ως ερευνητής των φυσικών φαινομένων έχει πραγματοποιήσει πλήθος ερευνών επάνω στον Ηλεκτρομαγνητισμό, τη Βαρυτική Φυσική και τα συναφή πεδία. Ενδεικτικά αναφέρονται:
·         1977 – 81 – Πανεπιστήμιο State University of New York (SUNY) Plattsburgh
·         1976 – 81 – Πανεπιστήμιο Concordia, Μόντρεαλ, Καναδάς
·         1981 – 83 – Εθνικό Ωδείο Αθηνών
·         1990 – 2002 – Ωδείο «Ρωμανός ο Μελωδός», Πειραιάς
·         1984 – 2004 – Πινδάρειο Ωδείο, Αθήνα
·         2004 – σήμερα – Αττικό Ωδείο, Αθήνα (διδασκαλία και παράδοση Master-Class σεμιναρίων).
·               Παράδοση σεμιναρίων σε συνεργασία με πλείστα μουσικά ιδρύματα και εκπαιδευτήρια.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=HDLgoaNjCi8&w=420&h=315]
   Ανάμεσα στους διακεκριμένους μαθητές του συμπεριλαμβάνονται ο Δανός σολίστ Morten Spangaard Pedersen, ο συνθέτης και σολίστ Βαγγέλης Χατζηπαντελίδης, η συνθέτιδα και σολίστ Σμαρώ Γρηγοριάδου, καθώς και ο τραγουδοποιός και ερμηνευτής Ορφέας Περίδης.

ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΣΤΑ Μ.Μ.Ε.

Τηλεόραση
- Δευτέρα 14 Μαΐου του 1984, ο Γιώργος Κερτσόπουλος εμφανίζεται στην εκπομπή «Μουσική… και Μουσικοί» της ΕΡΤ1.

- Στις 27 Οκτωβρίου του 1992, προβάλλεται ημίωρο επεισόδιο της ίδιας παραγωγής, του οποίου τα γυρίσματα έχουν πραγματοποιηθεί το 1989 στο Εθνικό Μουσείο, με τους Γιώργο Κερτσόπουλο και Διονυσία Μπλαζάκη να δίνουν συνέντευξη στη Φρόσω Πολυζώη και να ερμηνεύουν έργα και προσωπικές τους συνθέσεις για μία και δύο κιθάρες.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=g0mxofttsiQ&w=420&h=315]
- Στις 29 Νοεμβρίου του 1993, ο Γ. Κερτσόπουλος είναι φιλοξενούμενος του Νίκου Κανελλόπουλου στην εκπομπή της ΕΤ2 «Κλασικά… και Άλλα». Διάρκεια 15 λεπτά.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=VCzRb_DUWk0&w=420&h=315]
- Στις 4 Φεβρουαρίου του 1994, η εκπομπή «Πρωινό παράθυρο» του MEGA καλύπτει ζωντανά την πρώτη παγκόσμια παρουσίαση της “Αισθητικής Κερτσόπουλου” που έλαβε χώρα στο ωδείο Ρωμανός ο Μελωδός.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=EEfw_wjBAYw&w=420&h=315]
- Στις 3 Μαρτίου του 1994, ξανά στη μουσική εκπομπή «Κλασικά… και Άλλα» του Νίκου Κανελλόπουλου στην ΕΤ2, ο Γ. Κερτσόπουλος παραχωρεί συνέντευξη, παρουσιάζει την “Αισθητική Κερτσόπουλου” και αποδίδει εκτελέσεις σε υψίφωνα κουρδίσματα. Διάρκεια 24 λεπτά.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=CLof_vk9Zcs&w=420&h=315]
- Στις 6 Φεβρουαρίου του 1997, στην εκπομπή της ΕΤ2 «Συν και Πλην» των Ανδρέα Ροδίτη και Μπήλιως Τσουκαλά, προβάλλεται εκτενές αφιέρωμα στην “Αισθητική Κερτσόπουλου” γυρισμένο στο studio του Γιώργου Κερτσόπουλου. Διάρκεια 1 ώρα και 10 λεπτά.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=fZn_yVn4uzA&w=420&h=315]
- Στις 21 Φεβρουαρίου του 1998, ο συνθέτης και μουσικός Χρήστος Παπαδόπουλος φιλοξενεί στην 90λεπτη εκπομπή του «Χάριν ευφωνίας» στο κανάλι Seven τον Γιώργο Κερτσόπουλο και την Διονυσία Μπλαζάκη σε 45λεπτη συνέντευξη-παρουσίαση.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=phE1oyo6Cy8&w=420&h=315]
 – Στις 11 Απριλίου 2010, στα πλαίσια της θεματικής ενότητας του συνθέτη Μιχάλη Μεσσήνη «Μικρό πορτρέτο» της εβδομαδιαίας παραγωγής της μεσημεριανής ζώνης της ET1 Μεγάλες παραστάσεις, με παρουσιαστή τον Αλέξη Κωστάλα, προβλήθηκε αφιέρωμα με τίτλο «Ένα μικρό πορτρέτο: ο κιθαρίστας Γ. Κερτσόπουλος». Στο επόμενο επεισόδιο προβλήθηκε ένα ακόμη αφιέρωμα, με τον τίτλο «Φάντος – Γ. Κερτσόπουλος», διάρκειας 25 λεπτών.
[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=pBKSG2UVeT0&w=420&h=315]
Ραδιόφωνο- Σάββατο 19 Μαΐου 1984, ο Γ. Κερτσόπουλος δίνει συνέντευξη στο Πρώτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας (πλέον ΝΕΤFM).

- Στις 12 Ιανουρίου του 1989 στον SKY 100,3, ο Γιώργος Κερτσόπουλος δίνει συνέντευξη και ζωντανή εκτέλεση συνολικής διάρκειας 78 λεπτών στο Νίκο Κανελλόπουλο. Στην εκπομπή ακούγονται, μεταξύ άλλων, το SarabandeVariee του G. F. Haendel, το Recuerdos de la Alhambra του Francisco Tarrega, τα Asturias 1 & 2 του Isaac Albeniz, το Passacaglia de la Cavalleria de Napoles του Gaspar Sanz, το Malaguena του Ernesto Lecuona, το Fiesta Flamenca του Curro Vellez και ο Ψαλμός Κόππα του Δαυίδ.
– Στις 25 και 26 Δεκεμβρίου του 1989, στην εκπομπή «Πορτρέτο στις Νότες» του Ανδρέα Ροδίτη στην ΕΡΑ4 (101,8), έλαβαν χώρα δύο ημίωρες συνεντεύξεις-παρουσιάσεις στον Γιώργο Κερτσόπουλο, και στις οποίες ακούστηκαν ζωντανά οι μελοποιήσεις του για κιθάρα και φωνή στους Μακαρισμούς από το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο, στον Ψαλμό Κόππα του Δαυίδ, οι σύνθεσεις Ιχθύς και Soleares, καθώς και μια διασκευή στο «Malaguena».
– Τη Μεγάλη Πέμπτη και τη Μεγάλη Παρασκευή του 1990, στον Αθήνα 9.84, ο Γιώργος Κερτσόπουλος και η Διονυσία Μπλαζάκη καλεσμένοι του Νίκου Κανελλόπουλου σε ημίωρη και 58λεπτη, αντίστοιχα, εκπομπή, εκτέλεσαν ζωντανά μελοποιήσεις τους σε θρησκευτικά έργα. Ακούγονται τα Πάτερ Ημών, ο Ψαλμός ΞΘ του Δαυίδ, οι Μακαρισμοί από το Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο, και η σύνθεση Ιχθύς.
– Στις 27 Απριλίου του 2001, στο σταθμό της Ελληνικής Ραδιοφωνίας (91,6 / 93,6 /  103,7 και 105,8), ο Γιώργος Κερτσόπουλος παραχωρεί 48λεπτη συνέντευξη στον Πανταζή Τσάρα, κατά την οποία εκτελέστηκαν κι ερμηνεύτηκαν οι προσωπικές συνθέσεις Μαραθώνας και Soleares.
- Στις 3 Φεβρουαρίου του 2008, στην ωριαία εκπομπή του Μιχάλη Μεσσήνη «Πρόσωπα» του Τρίτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, δόθηκε συνέντευξη του Γιώργου Κερτσόπουλου, πραγματοποιήθηκε αφιέρωμα στις “Επτά εικόνες της νύχτας” του Ν. Μαμαγκάκη, και παίχτηκε ζωντανά ένα Passo Doble του Γ. Κερτσόπουλου.
Τύπος
ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ, Τρίτη 27 Ιουνίου 1972
Η ΒΡΑΔΥΝΗ, Τρίτη 27 Ιουνίου 1972
ΤΑ ΝΕΑ, 29 Ιουνίου 1972, «Βραβείο σε κιθαριστή»
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 20 Μαΐου 1984, «Κιθάρα με νέους ήχους», Έφη Φιαμέγκου
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 20 Νοεμβρίου 1984, «Κιθάρα με νέο ήχο»
ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ, 12 Φεβρουαρίου 1994, «Ιστορία 3.000 χρόνων σε μια κιθάρα», στήλη «ΓΟΥΙΚ ΕΝΤ»
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 3 Μαρτίου 1994, «Πρωτοποριακό είδος κιθάρας»
ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 6 Μαρτίου 1994, ένθετο «Επίκαιρα», τεύχος 152
ΕΘΝΟΣ, 25 Ιανουαρίου 1995, «Αιώνιες Μελωδίες», Αφροδίτη Καριμάλη
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ, 17 Σεπτεμβρίου 2000, στήλη «Πρόσωπο»,  «Γιώργος Κερτσόπουλος – Επαναστάσεις με πεντάλ και χορδές», Δέσποινα Σαββοπούλου
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ, 30 Οκτωβρίου 2001, ένθετο «Εντέχνως», σελ. 40, «Μελωδική Περιήγηση με τα σύνολα της ΕΡΤ», Δέσποινα Σαββόπουλου
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ, Τετάρτη 14 Ιανουαρίου 2004, «Στοχασμοί πάνω σε μια κιθάρα»
ΔΙΕΡΕΥΝΩ, διμηνιαία έκδοση του Α.Τ.Ε.Ι. Πειραιά, Ιανουάριος 2010, τεύχος #3, σελ. 69
Διαδίκτυο
   Ο Γιώργος Κερτσόπουλος διαθέτει ενεργή παρουσία στο διαδίκτυο, απαντώμενος σε πλήθος ιστολογίων στην Ελληνική, Αγγλική και Γερμανική γλώσσα, θεματικών της μουσικής και της επιστήμης. Εκεί βρίσκεται διαθέσιμη και η πλειοψηφία του έγγραφου, φωτογραφικού και οπτικοακουστικού υλικού που συμπεριλαμβάνει το έργο του. Παρόμοιο υλικό απαντάται αναρτημένο σε πλήθος έτερων ιστοσελίδων, θεματικών προς το Γιώργο Κερτσόπουλο, τη Διονυσία Μπλαζάκη, τη Σμαρώ Γρηγοριάδου, καθώς και τη μουσική, την κιθάρα, την κατασκευή μουσικών οργάνων κ.α.
Προσωπικά
Το προφίλ του Γ. Κερτσόπουλου στο Blogger
Το κανάλι του στο Youtube
Το βιογραφικό του ιστολόγιο
Η Μεθοδολογία της «Αισθητικής Κερτσόπουλου» (στα αγγλικά)
Η Χωροχρονική Θεωρία (στα αγγλικά)
Η Χωροχρονική Θεωρία (στα γερμανικά)
Η εκδήλωση προς τιμήν της Amalia Ramirez (στα αγγλικά)
Σχετικά

Λήμμα
στην ελληνική Βικιπαίδεια
Το Reinventing Guitar της Σμαρώς Γρηγοριάδου
Tο ρεπερτόριο του Eclipsis
Το δελτίο τύπου για τις «Μορφές και χορδές»
Στον κατάλογο του ιστολογίου Ελλήνων Οργανοποιών

ΠΡΩΤΟΠΡΟΣΩΠΗ/ΤΡΙΤΟΠΡΟΣΩΠΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ – ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
- Ήχος και Hi Fi, Νοέμβριος 1982, τεύχος 116, σελ. 44-52, «Ένδον της κιθάρας – Ιστορία ήχου, μορφής και, πρωτίστως, μαθηματικών», Κερτσόπουλος Γιώργος
- Περιοδικό «TAR», τεύχος 12, 1 Μαρτίου 1986, Στέλιος Γιαννακόπουλος, «Περί ηχητικής«, σελ. 75-77
- Καλογερόπουλος, Τάκης, Το Λεξικό της Ελληνικής Μουσικής, Εκδ. Γιαλλελής, ISBN 960-7555-06-6, 1998, Τ. 3 (Καν-Μαν) σελ. 155 – βλ. λήμμα «Γιώργος Κερτσόπουλος»
- Σπυρίδης, Χαράλαμπος Χ.: Μουσική ακουστική, Υπηρεσία Δημοσιευμάτων Α.Π.Θ., 1991, σελ. 274-275, παράθεση σχεδίου και πηγής από το «Η γεωμετρική πρόοδος και το μαθηματικό μοντέλο της κλασικής κιθάρας» του Γιώργου Κερτσόπουλου
- Dasmusikinstrument, Ιούνιος1984. τεύχος 06, σελ. 54-57, «Die Natur der Guitarre, Kertsopoulos, Yorgos
- Dasmusikinstrument,  Σεπτέμβριος 1984, τεύχος 09 σελ. 94-97, The Physics of the Guitar (Mathematic model and Geometric Progression), Kertsopoulos, Yorgos
- Guitar International, July 1987, Volume 15, No 12, Issue 180, «Seguirias by Yorgos Kertsopoulos”, p. 22-24. (C) 1987 Musical New Services Ltd
- Guitar International Magazine, «Kertsopoulos Aesthetics, the how and the why – Part 1: Introduction«, Yorgos Kertsopoulos
- Guitar International Magazine, «Kertsopoulos Aesthetics, the How and the Why Part 3«, Yorgos Kertsopoulos
- Guitar International Magazine, «The golden ratio and the guitar, a match made in equal temperament«, Yorgos Kertsopoulos
- Guitar International Magazine, «Smaro Gregoriadou – Reinventing guitar«
- Romanillos, Jose L.: Antonio De Torres: Guitar Maker – His Life and Work, 1987, ISBN CL 0-933224-92-3, PB 0-933224-93-1, συγγραφική αναφορά (σελ. 96) και παραπομπές (σελ. 309, 328 & 334)

Πες το

To email σου δεν φανερώνεται. Όπου * γράφεις υποχρεωτικά.

Επιτρέπονται τα εξής στοιχεία και ιδιότητες HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>